Wednesday, June 6, 2012

გამოყენებული მასალები

http://ka.wikibooks.org/wiki/%E1%83%99%E1%83%A3%E1%83%9A%E1%83%A2%E1%83%A3%E1%83%A0%E1%83%A3%E1%83%9A%E1%83%98_%E1%83%A2%E1%83%A3%E1%83%A0%E1%83%98%E1%83%96%E1%83%9B%E1%83%98/%E1%83%90%E1%83%9B%E1%83%9D%E1%83%A1%E1%83%90%E1%83%91%E1%83%94%E1%83%AD%E1%83%93%E1%83%98_%E1%83%95%E1%83%94%E1%83%A0%E1%83%A1%E1%83%98%E1%83%90
http://www.mfa.gov.ge/index.php?sec_id=80&lang_id=GEO
http://www.economy.ge/?category=4&lang=geo&nc=51
http://ka.wikipedia.org/wiki/%E1%83%A2%E1%83%A3%E1%83%A0%E1%83%98%E1%83%96%E1%83%9B%E1%83%98
http://education.ge/index.php?do=definition/view&id=944
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CGMQFjAC&url=http%3A%2F%2Fturizmi.ge%2F&ei=miLPT6DTAuvY4QTxvvW9DA&usg=AFQjCNHypEGMBIz5INkCQ3E5p-b88RE9ng
http://turizmi.ge/
http://www.davisvenot.ge/?lang_id=GEO&sec_id=15http://www.infotourism.ge/http://en.wiktionary.org/wiki/%E1%83%A2%E1%83%A3%E1%83%A0%E1%83%98%E1%83%96%E1%83%9B%E1%83%98
http://infoman.ge/geo/category/tourism_hotels
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=35&ved=0CE0QFjAEOB4&url=http%3A%2F%2Fekofact.com%2Fcategory%2F%25E1%2583%25A1%25E1%2583%2590%25E1%2583%259B%25E1%2583%2599%25E1%2583%25A3%25E1%2583%25A0%25E1%2583%259C%25E1%2583%2590%25E1%2583%259A%25E1%2583%259D-%25E1%2583%25A2%25E1%2583%25A3%25E1%2583%25A0%25E1%2583%2598%25E1%2583%2596%25E1%2583%259B%25E1%2583%2598%2F&ei=jyXPT9HBC6324QTbweDNDA&usg=AFQjCNH-5iKU_ZiE1f5meyXVaOLz2eUjYw
http://ekofact.com/category/%E1%83%A1%E1%83%90%E1%83%9B%E1%83%99%E1%83%A3%E1%83%A0%E1%83%9C%E1%83%90%E1%83%9A%E1%83%9D-%E1%83%A2%E1%83%A3%E1%83%A0%E1%83%98%E1%83%96%E1%83%9B%E1%83%98/
http://www.bdc-center.ge/index.php?do=cat&category=turism
http://www.guria.gov.ge/index.php?m=806
http://www.yell.ge/orgns.php?id=92&lan=1
http://www.google.com/imgres?hl=en&sa=X&noj=1&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=wYIPjxYRkYhIlM:&imgrefurl=http://iraklikargareteli1.blogspot.com/&docid=xs0DSO4Bx-7taM&imgurl=http://3.bp.blogspot.com/-MQBSJ9OhSdA/TZYqWqIAsNI/AAAAAAAAABg/jbwbzlQ1btY/s1600/tourism.jpg&w=460&h=450&ei=EibPT-DsK4_T4QTFt-3XDA&zoom=1&biw=1600&bih=796
http://www.google.com/imgres?hl=en&sa=X&noj=1&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=SZZ15yl9iKacqM:&imgrefurl=http://pirveli4ever.wordpress.com/category/%25E1%2583%25A2%25E1%2583%25A3%25E1%2583%25A0%25E1%2583%2598%25E1%2583%2596%25E1%2583%259B%25E1%2583%2598/&docid=AbeAVhkPvh4n8M&imgurl=http://pirveli4ever.files.wordpress.com/2010/06/tourism22.jpg&w=300&h=280&ei=EibPT-DsK4_T4QTFt-3XDA&zoom=1&iact=hc&vpx=383&vpy=302&dur=249&hovh=189&hovw=203&tx=139&ty=98&sig=114560603584813840366&page=1&tbnh=138&tbnw=149&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:8,s:0,i:90&biw=1600&bih=796
http://www.google.com/imgres?hl=en&sa=X&noj=1&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=jXxzJ3oHK5iuxM:&imgrefurl=http://www.ruraltourism.ge/%3Faction%3Dpublications%26lang%3Dgeo&docid=9NtRqriua1B3jM&imgurl=http://www.ruraltourism.ge/cms/site_images/2%252520Dec%2525202008%252520-%252520Turizmi%252520soplad.jpg&w=500&h=500&ei=EibPT-DsK4_T4QTFt-3XDA&zoom=1&iact=rc&dur=822&sig=114560603584813840366&page=1&tbnh=142&tbnw=163&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:22,s:0,i:120&tx=60&ty=48&biw=1600&bih=796











ბიბლიოგრაფია

სასკოლო, სარაიონო, საქალაქო ტურისტული შეჯიბრებების საკონკურსო პროგრამა : (მეთოდ. რეკომენდაცია) / საქ. სსრ სახალხო განათლ. სამ. ნორჩ ტურისტ. რესპ. სადგური. - თბ., 1989. - 7გვ. ; 19სმ.. - (სასკოლო ტურიზმი). - უფ., 3500ც.[MFN: 3932]

UDC: 796.5(072) + 379.82/85(072)

• არჩვაძე, ა. (შემდგ.);

თემატიკა:
- ტურისტული შეჯიბრებები;

K 210.460/3 - საერთო ფონდი
F 65.820/3 - ხელუხლებელი ფონდი
P 1389/1989 - ხელუხლებელი ფონდი



საქართველოს სსრ ტურიზმის რესპუბლიკა / საქ. ტურიზმისა და ექსკურსიების საბჭო. - თბ., 1987. - 22გვ. : ილ. ; 19სმ.. - პარალ. ტექსტი რუს.. - უფ., 1500ც.[MFN: 12464]

UDC: 796.5 + 338.48](479.22)

თემატიკა:
- ტურიზმი საქართველოში;

P 71/1987 - ხელუხლებელი ფონდი


დავითულიანი, ციცინო

ტურიზმის გეოგრაფია : (ლექციების კურსი) / ციცინო დავითულიანი ; [რედ. ია იაშვილი] ; აკ. წერეთლის სახელმწ. უნ-ტი. - ქუთაისი : [აკ. წერეთლის უნ-ტის გამ-ბა], 2008. - 180გვ. ; 20სმ.. - ბიბლიოგრ.: გვ. 178. - ISBN: 978-9941-9043-4-9[MFN: 13373]

UDC: 338.48(042.4) + 910.4:796.5(042.4)

თემატიკა:
- ტურიზმის გეოგრაფია;

K 266.150/3 - საერთო ფონდი
F 91.804/3 - ხელუხლებელი ფონდი


ციბაძე, ავთანდილ

ცისფერი ბილიკებით : ერთკვირიანი მარშრუტი სამდინარო ტურიზმის მოყვარულთათვის. - თბ. : საბჭ. საქართველო, 1987. - 47გვ. ; 20სმ.. - 20კ., 10 000ც.[MFN: 13749]

UDC: 796.57:797.1

თემატიკა:
- სამდინარო ტურიზმი;

K 200.126/3 - საერთო ფონდი
K 200.127/3 - საერთო ფონდი
K 200.128/3 - საერთო ფონდი
F 61.274/3 - ხელუხლებელი ფონდი
P 273/1987 - ხელუხლებელი ფონდი


კოლინი, პეტერ

სასტუმროების, ტურიზმის და საზოგადოებრივი კვების მენეჯმენტი : ინგლისურ-ქართული განმარტებითი ლექსიკონი : [5000-ზე მეტი ტერმინის მარტივი განმარტება] / ინგლ. თარგმნა: ლ. ბენდიანიშვილმა ; თარგმანის რედ.: გ. გრებენჩუკი. - თბ. : საქ. ბიო-სამედ. ტექნ. სამეცნ. საზ-ბა, 2001. - 495გვ. ; 20სმ.. - პარალ. თავფ. ინგლ. ენ.. - ISBN: 99928-888-1-4 : [13ლ.][MFN: 14957]

UDC: 338.48(038) + 338.46(038) + 81'374.26=111=353.1

338.48(038)/კ-684 - საცნობარო-ბიბლიოგრაფიული განყოფილება
F 77.795/3 - ხელუხლებელი ფონდი



სამკურნალო ტურიზმი და კურორტოლოგია : (მენეჯმენტისა და მიკროეკონომიკის ფაკ-ტის სტუდ.-თვის) / თსუ ; [შემდგ.: ნაირა ღვედაშვილი ; რედ.: ნუგზარ პაიჭაძე]. - თბ. : თბილ. უნ-ტის გამ-ბა, 2001. - 7გვ. ; 20სმ.. - (პროგრამა. ბაკალავრიატი). - [1ლ.], 200ც.[MFN: 15476]

UDC: 615.83

• ღვედაშვილი, ნაირა (შემდგ.); პაიჭაძე, ნუგზარ (რედ.);
• თბილისის უნ-ტი;

თემატიკა:
- კურორტოთერაპია; სამკურნალო ტურიზმი;

F 78.134/3 - ხელუხლებელი ფონდი



ტურიზმის მარკეტინგი : (კომერციისა და მარკეტინგის ფაკ-ტის სტუდ.-თვის) / თსუ ; [შემდგ.: ნუგზარ თოდუა ; რედ.: გაიოზ ნადირაშვილი]. - თბ. : თბილ. უნ-ტის გამ-ბა, 2001. - 15გვ. ; 20სმ.. - (პროგრამა. ბაკალავრიატი). - [1ლ.], 200ც.[MFN: 15488]

UDC: 338.48 + 339.138](073)

• თოდუა, ნუგზარ (შემდგ.); ნადირაშვილი, გაიოზ (რედ.);
• თბილისის უნ-ტი;

თემატიკა:
- ტურიზმის მარკეტინგის პროგრამები;

F 78.146/3 - ხელუხლებელი ფონდი



საკურორტო-სასტუმრო კომპლექსებისა და საერთაშორისო ტურიზმის კომერციისა და სარეკლამო ბიზნესის საწარმოო პრაქტიკა ინდივიდუალური დავალებებითა და სამეცნიერო-კვლევითი მუშაობის ელემენტებით / თსუ ; [შემდგ.: მედეა გოცირიძე, მაია მელაძე ; რედ.: გაიოზ ნადირაშვილი]. - თბ. : თბილ. უნ-ტის გამ-ბა, 2001. - 8გვ. ; 20სმ.. - (პროგრამა. ბაკალავრიატი). - [50თ.], 200ც.[MFN: 15870]

UDC: 338.48 + 659.1](073)

• გოცირიძე, მედეა (შემდგ.); ნადირაშვილი, გაიოზ (რედ.);
• თბილისის უნ-ტი;

თემატიკა:
- ტურიზმის ეკონომიკა; სარეკლამო ბიზნესი;

F 78.462/3 - ხელუხლებელი ფონდი



ტურიზმის დიზაინი : (კომერციისა და მარკეტინგის ფაკ-ტის სტუდ.-თვის) / თსუ ; [შემდგ.: ე. მაღლაკელიძე, ხ. ბარბლიშვილი ; რედ.: გ. ნადირაშვილი]. - თბ. : თბილ. უნ-ტის გამ-ბა, 2002. - 8გვ. ; 20სმ.. - (პროგრამა. ბაკალავრიატი). - უფ., 200ც.[MFN: 16236]

ვიდეო მასალა

ფოტო მასალა






ღონისძიებები საქართველოში კულტურული ტურიზმის განვითარების მიზნით.

კულტურული ტურიზმის პროგრამას ორი ძირითადი ასპექტი განსაზღვრავს:
  1. კულტურული ტურიზმის ეკონომიკა (ბაზრის შესწავლა, დაგეგმვა, ანალიზი)
  2. და
  3. შინაარსობრივი (შემეცნებითი მოგზაურობებისათვის ფორმების, სახეების, თემატიკის, სამოგზაურო მარშრუტების და ექსკურსიების შედგენა).
კულტურული ტურიზმის ტურისტული პროდუქტის - კულტურული ტურის კონკურენტუნარიანობა პირდაპირ პროპორციულადაა დამოკიდებული საჩვენებელი ობიექტის ღირსებებზე და მი იმფრასტრუქტურაზე, რაც უმრავლეს შემთხვევაში ძეგლების, როგორც მთავარი საჩვენებელი ობიექტის, გარშემო არსებობს. ამდენად საქართველოში კულტურული ტურიზმის განვითარება უნდა დაიგეგმოს ისტორიული ძეგლების ისტორიულ-ხუროთმოძღვრულ ღირსებებისა და მათ გარშემო არსებული იმფრასტრუქტურის გათვალისწინებით.
თანახმად საერთაშორისო ტურიზმის ექსპერტთა დასკვნისა, რომელიც გაკეთდა კომპანია “კუპერსი და ლიბრანდტის“ საქართველოში ტურიზმის სახეების განვითარების მხრივ კულტურულ ტურიზმს ერთ-ერთი მთავარი ადგილი უკავია. დასკვნაში აღნიშნულია, რომ მიუხედავად საქართველოში ძეგლთა სიმრავლისა და მოვლა-პატრონობის მცდელობისა, „ძალიან ბევრი ძეგლი ჯერ კიდევ ვერარის სათანადოდ მოვლილი, რათა შეჩერდეს მათი განადგურება და ისინი წარსდგდენ სრულმნიშვნელოვანი სახით დამთვარიელებელთა წინაშე. მუზეუმებში არსებული ექსპონატების პრეზენტაციისა და მათი ინტერპრეტაციის მხრივ მთელი ათწლეულით თუ მეტით არა უკან არის დასავლეთთან შედარებით, მიუხედავათ იმისა, რომ ექსკურსია მძღოლები უნივერსალური კვალიფიკაციის არიან, საკითხის ცოდნით და მისი დამოკიდებულებით კულტურასთან, მათ მიერ ენის ცოდნისა და პროფესიონალური მანერის გამო.“ აქვე უნდა აღინიშნოს, რომ კულტურული ღონისძიებათა ტურიზმისათვის ბაზარი იზრდება, იგი მოიცავს საერთაშორისო ფესტივალებისა და ხელოვნების ნიმუშების გამოფენებს, რაც ტურისტულმა ორგანიზაციებმა კულტურის სამინისტროსთან მჭიდრო კავშირში უნდა განახორციელონ. შახელმწიფომ ხელი უნდა შეუწყოს კულტურულ სანახაობათა ტურების ორგანიზატორებს მუზეუმების, ძეგლების, თეატრების მოვლ-ატრონობის გზით. თავის მხრივ ტურიზმიდან მიღებული შემოსავლები შემდეგში ხელს შეუწყობენ კულტურული მემკვიდრეობის შენახვას თაობებისათვს გადასაცემად. ასეთივე მიდგომა სჭირდება დაცულ ტერირორიებს და ეროვნულ პარკებს, სადაც ტურიზმისათვის უნდა გამოიყოს ტერიტორიები: სასეირნო და საჯირითო ბილიკები. კულტურული ტურიზმის განვითარებისათვის აუცილებელია ტრანსპორტის განახლება, შავ ზრვაზე კრუიზების ჩათვლით.
მსხვილ ქალაქებში და კულტურულ ცენტრებში ეკონომიური კლასის სასტუმროების ქსელის გაფართოვება საქალაქო ტურიზმის დამკვიდრების მიზნით.
კულტურული ტურიზმისათვის განსაკუთრებით დამახასიათებელია ფართო მოცულობის შემეცნებითი ტურების ორგანიზება. ამ მიზნით უნდა მოხდეს სომხეთთან და აზერბაიჯანთან ერთობლივი მარკეტინგის შესაძლებლობების გამოკვლევა. ასევე დადგინდეს თურქეთთან და რუსეთთან ერთიბლივი მარკეტინგის გამოყენების მიზანშეწონილობა.
სახელმწიფო ხელშეწყობა კულტურული ტურიზმის განვითარებაში განსაკუთრებით უნდა მოხდეს მიზნობრივი რეკლამისა და საინფირმაციო საშვალებების გამოყენების გზით. ამ მიზნით უნდა გაფართოვდეს, საქართველოს როგორც ტურიზმის ქვეყნის, გაცნორბიერების სფერო ძირითად პოტენციურ ბაზრებზე, რაც ხელმიუწვდომელია კერძო სექტორისათვის, შემდეგი საშვალებების გამოყენებით: მონაწილეობა საერთაშორისო ტურისტულ ბაზრობებზე და გამოფენებზე, უცხოელი ჟურნალისტების საქართველოში მოწვევა, უცხოეთის პრესაში და ინტერნეტის ქსელში საქართველოს ტურიზმზე ინფორმაციის გავრცელება, თემატური კონფერენციების ორგანიზება და სხვ.
ტურიზმისა და კურორტების დეპარტამენტის მიერ გაანალიზებული იქნა საქართველოში ტრადიციულად არსებული შემეცნებითი ტურისტული მარშრუტები, რომლებსაც უახლოვეს წარსულში სთავაზობდნენ უცხოელ, მათ შორის საბჭოთა ტურისტებს, ამ მარშრუტების შედგენის პრინციპები და ტურისტთა მოგზაურობების მოტივაციები, აგრეთვე სადღეისოდ საერთასორისო ტურისტულ ბაზარზე არსებული მოთხოვნილება, რის შედეგადაც განისაზღვრა იმ უმნიშვნელოვანესი ძეგლების ნუსხა, რომლებიც პროგრამის პირველ ეტაპზე უნდა შევიდნენ ტურისტულ მარშრუტებში. ეს უმნიშვნელოვანესი ძეგლები შეადგენენ კულტურული ტურიზმის საფუძველს და საზელმწიფომ უნდა იზრუნოს მათ გარშემო შესაბამისი ინფრასტრუქტურის შექმნა-მოწესრიგებაზე.
მსოფლიო მემკვიდრეობის ობიექტებზე ტურიზმის განვითარების პროგრამა ეხმარება მსოფლიო მემკვიდრეობის კომიტეტსა და რეგიონალურ ცენტრებს. პროგრამა საშვალებას იძლევას ტურიზმის ისეთი საკითხების გადასაჭრელად, როგორიცაა ობიექტების შენახვის, პროგრამების შემუშავება და მართვა. პროგრამა შეიცავს მენეჯერების მომზადებას,მყარი ტურიზმის განვითარების მეთოდიკებით. სწავლება ჩატარდა შრი-ლანკაში, ბენინში, ვიეტნამში, მომავალში ჩატარდება რუსეთში, ჩინეთში, სამხრეთ-აზიაში. იმედია საქართველოშიც.
2001 წლიდან მსოფლიო მემკვიდრეობის ობიექტებზე ტურიზმის განვითარების პროგრამა საფუძვლად დაედო ტურიზმის განვითარების სხვადასხვა პროექტებს. ბოლო 5 წლის განმავლობაში ჩატარებული სამუშაოებზე დაყრდნობით შესაძლებელია ითქვას, რომ მიღწეულია მნიშვნელოვანი პროგრესი ტურიზმის განვითარებისა და მსოფლიოს მემკვიდრეობის ობიექტების შენახვის შექმნაში.
ეს მოქმედებები ითვალისწიებენ გაეროს ავტორიტეტს, მსოფლიო მემკვიდრეობის აღიარების მნიშვნელობას და საერთაშორისო არასამთავრობო ორგანიზაციებთან ერთად ითვალისწინებენ ბაზურ სწავლებას. პროგრამის სტრუქტურა შეიცავს 7 ძირითად მიმართულებას, რომელიც განაპირობებს პოლოტიკასა და ინიციატივებს ამ ობიექტებზე ტურიზმის მყარი განვითარებისათვის.
მსოფლიო მემკვიდრეობის ობიექტებზე განვითარების პროგრამის სტრუქტურა.
  1. მართველობის სტრუქტურის შემუშავება მსოფლიო მემკვიდრეობის ობიექტებზე „მდგრადი ტურიზმის განვითარების პოზიცია: მსოფლიო მემკვიდრეობის ობიექტების შეფასება იმ მიზნით, რომ განისაზღვროს როგორ შეიძლება ტურიზმი გამოყენებულ იქნას რომ შევარბილოთ მოსალოდნელი საფრთხეები, ამავდროულად განისაზღვროს განვითარების დაგეგმვის პროცესი ობიექტებზე ტურიზმის განვითარების კონცეფციისა და მართვისთვის.
  2. ადგილობრივი მოსახლეობისათვის, ტურიზმთან დაკავშირებული დარგების შესწავლა, ტურისტული მოღვაწეობიდან მოგების მიღების მიზნით. ტურიზმი ქმნის მოთხოვნების ფართო სპექტრს, რითაც განაპირობებს მოსახლეობის განვითარების შესაძლებლობას, თუ ეს მომსახურება დაკავშირებულია დაცულ ტერიტორიებთან, აპირობებენ მიწის ალტერნატიურ გამოყენებას ფიქრობენ რომ ტურიზმი ქმნის ობიექტის მართვის და შენახვის პირობებს. მოღვაწეობაში შედის აგრეთვე ადგილობრივი მოსახლეობის შესვლა ტურიზმის მოღვაწეობაში.
  3. მაგალითად, გიდების მომზადება და მცირე საწარმოების შექმნა. ასევე მომსახურების სფეროს განვითარება.
  4. კულტურული მემკვიდრეობის ირგვლივ მოსახლეობის დახმარება, მათი პროდუქციის გასაღება.
  5. კულტურული ობიექტების მარკეტინგი აუცილებელია, რადგან ადგილობრივ მოსახლეობას ათავაზობს შემოსავლების ალტერნატიულ წყაროს. Mმცირე ორგანიზაციები, ისეთები როგორიცაა ადგილობრივი გიდების ასოციაციები სანაოსნო სადგურები და ადგილობრივი მცირე საწარმოები იშვიათად არიან რეგიონალური, ფედერალური ან საერთაშორისო წარმონაქმნები.
  6. ვარაუდობენ, რომ მსოფლიო მემკვიდრეობის ცენტრი, რომელიც იმუშავბს ტურისტულ წარმოებასთან, ითამაშებს მნიშვნელოვან როლს საერთაშორისო კავშირებისა და ადგილობრივი ნაწარმის მოთხოვნაში.
  7. საზოგადოებაში კულრუეული მემკვიდრეობის მნიშვნელობის წარმოჩინება და ადგილობრივი მოსახლეობის თვითშეგნებისა და სიამაყის განცდის გამყარება მოსახლეობის განათლებით.
  8. ადგილობრივ მცხოვრებლებს ყოველთვის ბოლომდე არ ესმოთ კულტურული ობიექტის გლობალური მნიშვნელობა და მიზეზი, რის გამოც მათ მიენიჭათ დაცვითი სტატუსი. გასანმანათლებელ პროგრამებს შეუძლიათ დაძლიონ ეს გაუთვითცნობიერებულობა. როცა მოსახლეობა გებულობს, თუ რა ძვირფასია ობიექტი, მასში მატულობს პატივისცემის,თვითშეგნებისა და სიამაყის გრძნობა. შედეგად ებადება ობიექტის დაცვის სურვილი, რომელიც მხოლოდ ეკონომიკით არ შემოიფარგლება.
  9. ტურიზმის გამოყენება მსოფლიო კულტურული მემკვიდრეობის ობიექტების დაცვისა და შენახვისათვის საჭირო შემოსავლების მისაღებად. ტურიზმიდან შემოსავლების მიღება ხორციელდება უშუალოდ მსოფლიო კულტურული მემკვიდრების ობიექტების მნახველებისაგან თანხების მიღებით, სხვადასხვა შემოწირულობების სახით. ამავდროულად მსოფლიო მემკვიდრეობის ობიექტებმა შეიძლება მიიზიდონ ტურისტული წარმოებები, რითაც გაიზრდება ადგილობრივი მოსახლეობის დაინტერესება და მიზიდვა. ეს საშვალებას მისცემს ტურისტულ პარტნოირებს განავითარონ შემოქმედებითი მიდგომა ფინანსური მოგების გაზრდისათვის.
  10. მიღებული გამოცდილების გავრცელება სხვა ობიექტებსა და დაცულ ტერიტორიებზე.
  11. მსოფლიო მემკვიდრეობის პროგრამის მიზანია: გაავრცელოს ინფორმაცია და სწავლების სისტემები ობიექტების მმართველებს შორის. პრაქტიკული ინფორმაცია განკუთვნილია მაღთველებისათვის თუმც შესაძლოა სასარგებლო იყოს უმაღლესი ხელმძღვანელობისთვისაც. კონცეფცია, რომელიც მიზნად ისახავს მსოფლიო მემკვიდრეობის ობიექტების გამოყენებას ინფორმაციის მიღებისა და გავრცელების ბაზად, არის საგანმანათლებლო სტრატეგიის ძირითადი გასაღები.
  12. მსოფლიო კულტურული მემკვიდრეობის მნიშვნელობის გააზრება, ტურ ინდუსტრიის ხელმძღვანელებისა და კლიენტების ქმედება და პოლიტიკა ამ სფეროში.
  13.  
  14.  
  15.  

კულტურული ტურიზმი

თანამედროვე ტურიზმი, რომელიც კომპიუტერული ტექნიკისა და ავტომატიზაციის ფართოდ დანერგვის საფუძველზე საერთაშორისო ინფორმაციული ტექნოლოგიების და პროცესების სფეროდ გადაიქცა, რომელმაც ულტრათანამედროვე სატრანსპორტო საშუალებებითა და მომსახურებით სულ სხვაგვარი წარმოდგენები შექმნა დროსა და სივრცეზე, ძალზე ფაქიზად რეაგირებს დედამიწაზე მიმდინარე პროცესებზე. შესაბამისად ჩნდება ახალი ტენდენციები, მოძრაობები, მიმართულებები. სწორედ აქედან გამომდინარე ”ტურიზმის გლობალური ეთიკური კოდექსი” (მსოფლიო ტურისტული ორგანიზაციის გენერალური ასამბლეა, სანტიაგო, ჩილე, 1999 წლის 1 ოქტომბერი) ტურიზმს განიხილავს, როგორც:
  • ინდივიდუალური და კოლექტიური სრულყოფის ფაქტორს;
  • მდგრადი განვითარების ფაქტორს;
  • სფეროს რომელიც იყენებს კაცობრიობის კულტურულ მემკვიდრეობას და შეაქვს თავისი წვლილი მის გამდიდრებაში;
  • საქმიანობას, რომელიც ერთნაირად სასარგებლო და მომგებიანია მასში მონაწილე ქვეყნებისა და ხალხებისათვის.
აღნიშნული ზოგადი შეფასებებიდან და დასკვნებიდან თუ გადავინაცვლებთ ტურიზმის, როგორც დარგის პრაგმატული, გამოყენებითი მხარის ანალიზზე, შეგვიძლია აღვნიშნოთ, რომ თანამედროვე მოთხოვნების შესაბამისად მისი განვითარება სახელმწიფოს და რაიონს მთლიანად, როგორც დაინტერესებულ (მონაწილე) მხარეს, უქმნის შესაბამისი სტიმულების ნაირსახეობას:
  • ახალი სამუშაო ადგილები და საწარმოები;
  • დამატებითი შემოსავლები;
  • ადგილობრივი პროდუქციისათვის ახალი გასაღების ბაზრები;
  • ინფრასტრუქტურის, ასევე კომუნალური მომსახურების ობიექტებისა და სამსახურების მოდერნიზაცია;
  • ახალი პროფესიები და ტექნოლოგიები;
  • საზოგადოების მიერ გარე სამყაროსა და კულტურული მემკვიდრეობის პრობლემებისა და მათი დაცვის აუცილებლობის საფუძვლიანი გაგება;
  • ახალი მიდგომები მიწათსარგებლობაში.
ავსტრიელი ექსპერტები თვლიან, რომ ”ტურისტული სიმძლავრეების გაფართოება დასაშვებია მხოლოდ იქ, სადაც სავალდებულო ძალა აქვს რეგიონულ (რაიონულ) დაგეგმვას და სადაც ნებისმიერი პროექტი ერთვება ეკონომიკური განვითარების საერთო გეგმაში”. ამგვარი მიდგომა ნიშნავს საპროექტო აზროვნების შეცვლას კონცეპტუალური აზროვნებით. ამასთან ერთად, იმისათვის, რომ ტურიზმმა ეკონომიკური მოგება მოუტანოს რაიონს, მისი განვითარება უნდა ატარებდეს მდგრად ხასიათს და ამავე დროს თავისი ბუნებით უნდა იყოს მზოგავი.

და ისევ ტურიზმი....

ტურიზმი ერთ-ერთი უდიდესი ინდუსტრიაა მსოფლიოში, რომლის განვითარებასაც ამა თუ იმ ქვეყანაში დიდწილად განაპირობებს შიდა სტაბილურობა, უსაფრთხო გარემო და ეკონომიკური განვითარების მისაღები დონე. ტურიზმის ინდუსტრიას შეუძლია ხელი შეუწყოს მშვიდობისა და განვითარების გამყარებას განვითარებად ქვეყნებში, სამუშაო ადგილების შექმნის, შემოსავლების ზრდის, ეკონომიკის დივერსიფიკაციის, გარემოს დაცვისა და კულტურათა დაახლოების გზით.  ტურიზმის განვითარებას მნიშვნელოვნად ასტიმულირებს სახელმწიფოს მიერ ამ მიმართულებით ეროვნული სტრატეგიის შემუშავება და გონივრული კანონმდებლობის დანერგვა.        
ქვეყანაში ტურიზმის განვითარებისთვის საჭიროა საზოგადოების, მთავრობისა და უცხოელი და ადგილობრივი ინვესტორების კოორდინირებული მოქმედება. საზოგადოებამ უნდა გააცნობიეროს თუ რას ეფუძნება მისი კონკურენტული უპირატესობა სხვა ქვეყნებთან შედარებით და გააუმჯობესოს მომსახურება. ტურიზმის სფეროში საერთაშორისო სტანდარტების დანერგვაში დიდ როლს ასრულებს სახელმწიფო შესაბამისი რეგულაციებითა და ინფრასტრუქტურის მოწყობით. უმნიშვნელოვანესი ფუნქცია ეკისრება ინვესტიციებს, რომელიც წარმოადგენს მამოძრავებელ ძლას ტურიზმის განვითარებისთვის.        
ტურიზმის ინდუსტრიის მასშტაბურობას ამტკიცებს ციფრებიც, კერძოდ, მსოფლიო ტურიზმის ორგანიზაციის მონაცემებით, 2008 წელს მსოფლიო საერთო შემოსავლებიდან ერთ ტრილიონამდე დოლარს სწორედ ტურიზმიდან მიღებული შემოსავლები შეადგენდა, ხოლო საერთაშორისო ტურისტთა რაოდენობა 900 მილიონს აღემატებოდა. უკანასკნელ წლებში შეიმჩნევა ტურისტთა ზრდის ტენდენცია განვითარებად ქვეყნებში, რაც ხელს უწყობს ამ ქვეყნებში შემოსავლების აკუმულირებას და ცხოვრების დონის ზრდას.      
ტურიზმის განვითარება უზრუნველყოფს სხვადასხვა სახის უპირატესობებს: - განვითარების საშუალებას აძლევს ისეთ ქვეყნებს, რომელთაც არ გააჩნიათ ნედლეული, თუმცა საკუთარ კონკურენტულ უპირატესობას აფუძნებენ თავიანთ კულტურაზე, ისტორიულ ძეგლებზე, ნაკრძალებსა და ბუნებრივ პირობებზე;      
- ხელს უწყობს სასტუმროებისა და რესტორნების ქსელის განვითარებას,  კვების მრეწველობას, ახდენს შრომის ბაზრის დივერსიფიკაციას, ქმნის ტურისტულ მარშრუტებს და სამუშაო ადგილებს ისეთი პროფესიის ადამიანებისათვის, როგორებიც არიან: გიდები, თარჯიმნები, მზარეულები, მძღოლები, სასტუმროს მენეჯერები და მომსახურე პერსონალი და მომსახურების სფეროს სხვა წარმომადგენლები;        
- ტურიზმის ხელშემწყობი პოლიტიკა მოიცავს ინფრასტრუქტურის მშენებლობას, რაც მოიცავს გზებს, ჯანდაცვის დაწესებულებებს, სპორტულ-გამაჯანსაღებელ ცენტრებს, რაც ასევე ამცირებს უმუშევრობას და ზრდის შემოსავალს სახელმწიფო ბიუჯეტში;        
- ორიენტირება ტურიზმის განვითარებაზე მოითხოვს  ისეთი ღონისძიებების გატარებას, რომლებიც უზრუნველყოფს ისტორიული, რელიგიური და არქეოლოგიური ძეგლების დაცვასა და მოფრთხილებას, ადგილობრივი ფოლკლორის, ტრადიციების, ხელოვნებისა და სამზარეულოს დაცვასა და შენარჩუნებას;      
- ტურისტთა ნაკადის ზრდა საშუალებას აძლევს მოსახლეობას, რომელიც ვერ ახერხებს საკუთარი ნაწარმის ექსპორტზე გატანას, ადგილზე მოახდინოს მისი  პროდუქტის რეალიზაცია;        
- ქვეყანაში ტურისტთა რაოდენობის ზრდა ახდენს მეგობრული ურთიერთობების ჩამოყალიბებას სხვადასხვა ქვეყნისა და კულტურის წარმომადგენლებს შორის, რაც ხელს უწყობს  ერების დაახლოებას და მათ მჭიდრო ურთიერთთანამშრომლობას.        
ტურიზმის განვითარებას უამრავ უპირატესობასთან ერთად თან ახლავს გარკვეული უარყოფითი მხარეებიც, ისეთები, როგორებიცაა: დაავადებების გავრცელება და ტერორიზმის საფრთხე. ასევე, შესაძლოა, უცხოელი ინვესტორი დაინტერესებული იყოს მხოლოდ მოგების მიღებით მოკლევადიან პერიოდში და არ ითვალისწინებდეს ქვეყნის გრძელვადიანი მყარი განვითარების ინტერესს. ასეთი მიდგომის თავიდან ასაცილებლად საჭიროა სახელმწიფოს მხრიდან გარკვეული  მონიტორინგის დაწესება ტურიზმის, განსაკუთრებით კი ეკოტურიზმის სფეროში განხორციელებულ ინვესტიციებზე. ტურიზმის განვითარებაზე უარყოფით გავლენას ახდენს დაძაბული და არასტაბილური მდგომარეობა როგორც ქვეყნის შიგნით ისე მის მეზობელ ქვეყნებში. მნიშვნელოვანი ხელშეწყობა ტურიზმის განვითარებისთვის არის სახელმწიფო პროგრამები, რომლებიც ემსახურებიან საზოგადოებაში ცოდნის ამაღლებას იმის შესახებ თუ რა სტანდარტები და მოთხოვნებია თანამედროვე ტურიზმის ინდუსტრიაში, როგორია ტენდენციები და მომავლის პერსპექტივები, როგორ შეიძლება გაუმჯობესდეს ტურისტების მომსახურება. ადამიანებმა, რომლებიც ფლობენ საოჯახო თუ დიდ სასტუმროებს და განკარგავენ სხვადასხვა ტურისტულ ცენტრებს, უნდა იცოდნენ კულტურული განსხვავებულობის ასპექტები, რათა გააუმჯობესონ ტურისტების მომსახურება და ზუსტად განსაზღვრონ ის მიმართულებები, რაც უფრო ეფექტიანს გახდის მათ ბიზნესს. ამ მიზნით შესაძლებელია კონსულტანტების მოწვევა განვითარებული ტურიზმის მქონე ქვეყნებიდან.        
ტურიზმის ინდუსტრიის მნიშვნელოვან რგოლს წარმოადგეს ეკოტურიზმი. ეკოტურისტების ინტერესის სფეროა ველური ბუნება, სხვადასხვა სახის ნაკრძალები და დაცული ტერიტორიები და მეცნიერული დაკვირვებები ბუნებაზე. ეკოტურიზმის განვითარების მხარდამჭერები ამტკიცებენ, რომ იგი უზრუნველყოფს ეკონომიკის სხვადასხვა სექტორის ურთიერთდაკავშირებულ განვითარებას და ქმნის დამატებით სამუშაოს იმ ადგილებში, სადაც მოგზაურობენ ეკოტურისტები.        
ეკოტურიზმის განვითარებაში საჭიროა ადგილობრივი მოსახლეობის მჭიდრო ჩართულობის უზრუნველყოფა, საჭიროა მათი სწავლება, სუბსიდირება და მცირე ბიზნესის განვითარებაში ხელშეწყობა. ეკოტურიზმი ქმნის ადგილობრივთათვის დამატებითი შემოსავლების მიღების შესაძლებლობებს, განსაკუთრებით ეს ეხება სოფლად მცხოვრებ მოსახლეობას.       შეიძლება გამოიყოს ეკოტურიზმის სხვა უპირატესობებიც, კერძოდ:        
- ეკოტურიზმი არ ახდენს რესურსების დეგრადაციას და ზიანს არ აყენებს ბუნებას, გამომდინარე იქიდან, რომ ეკოტურისტებს აინტერესებთ ესა თუ ის  ბუნებრივი გარემო იმ სახით, როგორითაც ის არსებობს და არ მოელიან მის ცვლილებას;        
- ეკოტურიზმი ხელს უწყობს დადებითი ეთიკისა და ქცევების ჩამოყალიბებას ბუნებასთან მიმართებაში;      
- ეკოტურიზმის სფეროს მონაწილეებმა უნდა განავითარონ ისეთი მომსახურება და შეთავაზებები, რომ შესაბამისობაში მოვიდნენ ტურისტული ბაზრის მოთხოვნებთან და მიიზიდონ მოგზაურები. აქ განსაკუთრებით დიდ როლს ასრულებს სახელმწიფო თავისი მხარდამჭერი პოლიტიკით, რაც მოიცავს ინფრასტრუქტურის მოწყობას, საგანმანათლებლო პროგრამებსა და ინვესტორების მოძიებას. ამ მიმართულებით სახელმწიფოს საბოლოო მიზანს წარმოადგენს ფინანსურად მომგებიანი ეკოტურიზმის ინდუსტრიის ჩამოყალიბება ბუნებრივი გარემოს დაცვისა და გაუმჯობესების პირობებში.        
უკანასკნელ წლებში შეინიშნება ეკოტურისტების რაოდენობის ზრდა განვითარებად ქვეყნებში, რაც, თავის მხრივ, მნიშვნელოვნად შეუწყობს ხელს ამ ქვეყნების განვითარებას.       ეკოტურისტებად, როგორც წესი, გვევლინებიან ისეთი ადამიანები, როგორებიც არიან: მეცნიერები, მკვლევარები, საგანმანათლებლო ტურების ორგანიზატორები. ასევე, ადამიანები, რომელთაც სურთ გაეცნონ ამა თუ იმ ქვეყნის ბუნებრივ და კულტურულ გარემოსა და ისტორიას, იმოგზაურონ დაცულ ტერიტორიებში და ა.შ.        
ტურიზმის უნდუსტრიის მნიშვნელოვანი სფეროა შიდა ტურიზმი, რომელსაც თან ახლავს სერიოზული  ეკონომიკური, სოციალური და კულტურული სარგებელი. შიდა ტურიზმის განვითარება ასევე ხელს უწყობს სამუშაო ადგილების ზრდასა და ბიზნესის განვითარებას. მოსახლეობას საშუალება ეძლევა, ვიდრე საზღვარგარეთ წასვლას გადაწყვეტდეს, უკეთ გაეცნოს თავის ბუნებას, კულტურასა და ისტორიას და საკუთარ ქვეყანაში დახარჯოს იმ თანხის ნაწილი, რისი დახარჯვაც განზრახული  ქონდა საზღვარგარეთ.      
შიდა ტურიზმის მნიშვნელოვანი ეკონომიკური უპირატესობაა საგადამხდელო ბალანსის გაუმჯობესება, რადგანაც, მოსახლეობის მიერ საკუთარი სახსრების ხარჯვა მათსავე ქვეყანაში ამცირებს ქვეყნიდან გასული ვალუტის ოდენობას.        
განვითარებადი ქვეყნების ტურიზმის განვითარებაში დიდ როლს ასრულებს რეკლამა. ტურიზმის გლობალური ბაზარი ძალზედ კონკურენტულია, ამიტომ,  საჭიროა მუდმივი მუშაობა საკუთარი ქვეყნის უპირატესობების დემონსტრაციაზე. ამ მხრივ მნიშვნელოვანია მსოფლიოს წამყვანი ტელეარხების ეთერის გამოყენება, რომელთაც მილიონობით მაყურებელი ყავთ მსოფლიოს სხვადასხვა ქვეყანაში. ამ არხებზე სხვადასხვა სარეკლამო რგოლებისა თუ დოკუმენტური ფილმების  განთავსების მიზანია მსოფლიოსთვის იმის ჩვენება თუ რა შესაძლებლობები აქვს ქვეყანას და რატომ იქნება ამ ქვეყანაში სტუმრობა საინტერესო. ასეთი გადაცემები ასევე ახდენენ პოტენციური ინვესტორების დაინტერესებას. მსოფლიოსთვის საკუთარი ქვეყნის გაცნობის საუკეთესო საშუალებაა სხვადასხვა სპორტული თუ მუსიკალური ღონისძიებების ჩატარება.        

მცირეოდენი სტატისტიკა

საქართველოს სტატისტიკის დეპარტამენტის მონაცემებით, 2005 წლის პირველ კვარტალში საქართველოს 71,6 ათასი ტურისტი ესტუმრა. ჩამოსულთა შორის 38.2 ათასი დსთ-ს მოქალაქე იყო, დანარჩენი 33.4 ათასი ტურისტი კი საზღვარგარეთის სხვა ქვეყნებიდან ჩამოვიდა.
2005 წლის აღნიშნულ პერიოდში 2004 წლის შესაბამის პერიოდთან შედარებით ქვეყანაში შემოსულ ტურისტთა რაოდენობა 18.2 პროცენტით გაიზარდა.
სსდ-ის მონაცემებით 2005 წლის პირველ კვარტალში საქართველოში შემოსული ტურისტები ვიზიტის მიზნიდან გამომდინარე შემდეგნაირად განაწილდნენ: მოგზაურობა და დასვენება – 28.1 პროცენტი, მეგობრებისა და ნათესავთა მონახულება – 31.7 პროცენტი, საქმიანი და პროფესიული მიზნები – 37.6 პროცენტი, სხვა მიზნები – 2.6 პროცენტი.
*** 2011 წლის პირველ კვარტალში საქართველოში 486,506 უცხოელი ვიზიტორი ჩამოვიდა 2011 წლის პირველ კვარტალში საქართველოში 486,506 უცხოელი ვიზიტორი ჩამოვიდა. როგორც "პირWელს" საქართველოს ტურიზმის ეროვნული სააგენტოდან აცნობეს, აღნიშნული მაჩვენებელი წინა წლის ანალოგიურ მონაცემს 41%-ით აღემატება. მისივე ინფორმაციით, საანგარიშო პერიოდში ევროპის რეგიონიდან 468,962 უცხოელი შემოვიდა. "ზამთრის სეზონზე საქართველოს სამთო-სათხილამურო კურორტებზე ჩასული უცხოელი ტურისტების პარალელურად, თბილისსა და ბათუმში ბიზნეს-ვიზიტორების რაოდენობა საგრძნობლად გაიზარდა. ეს ტენდენცია იმაზე მეტყველებს, რომ ბათუმს არასეზონის შემთხვევაში ისეთი მნიშვნელოვანი ნიშა უკავია, როგორიცაა საქმიანი შეხვედრები, კონფერენციები და სხვა. აღსანიშნავია, რომ აჭარის რეგიონში და კერძოდ ბათუმში ზამთრის სეზონზე უცხოელი ტურისტების რაოდენობის ზრდა ნაწილობრივ ბათუმში ჩატარებული სხვადასხვა კულტურული ღონისძიებითაა გამოწვეული", - განმარტავენ ტურიზმის სააგენტოში.
წყარო:http://www.google.com/imgres?hl=en&sa=X&noj=1&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=jXxzJ3oHK5iuxM:&imgrefurl=http://www.ruraltourism.ge/%3Faction%3Dpublications%26lang%3Dgeo&docid=9NtRqriua1B3jM&imgurl=http://www.ruraltourism.ge/cms/site_images/2%252520Dec%2525202008%252520-%252520Turizmi%252520soplad.jpg&w=500&h=500&ei=EibPT-DsK4_T4QTFt-3XDA&zoom=1&iact=rc&dur=822&sig=114560603584813840366&page=1&tbnh=142&tbnw=163&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:22,s:0,i:120&tx=60&ty=48&biw=1600&bih=796
http://www.google.com/imgres?hl=en&sa=X&noj=1&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=wYIPjxYRkYhIlM:&imgrefurl=http://iraklikargareteli1.blogspot.com/&docid=xs0DSO4Bx-7taM&imgurl=http://3.bp.blogspot.com/-MQBSJ9OhSdA/TZYqWqIAsNI/AAAAAAAAABg/jbwbzlQ1btY/s1600/tourism.jpg&w=460&h=450&ei=EibPT-DsK4_T4QTFt-3XDA&zoom=1&iact=rc&dur=467&sig=114560603584813840366&page=1&tbnh=142&tbnw=145&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:1,s:0,i:75&tx=68&ty=55&biw=1600&bih=796
 

ტურიზმი საქართველოში

012 წელი კახეთის ტურისტულ წლად ცხადდება

"აღმოაჩინე შენი კახეთი", - წელს ეს ერთი-ერთი მთავარი ტურისტული სლოგანი იქნება,  სასტუმრო "Holiday Inn"-ში კახეთის რეგიონის ტურისტული განვითარების პროექტის პრეზენტაცია გაიმართა.
ღონისძიება ტურიზმის ეროვნული ადმინისტრაციის ორგანიზებით ჩატარდა და ის საქართველოს ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების მინისტრმა გახსნა. პრეზენტაციას დაესწრნენ ასევე კახეთის გუბერნატორი გიორგი ღვინიაშვილი, საერთაშორისო ორგანიზაციების და ტურიზმის სექტორში მომუშავე კერძო კომპანიების წარმომადგენლები. მინისტრმა სიტყვით მიმართა შეკრებილ საზოგადოებას, სადაც კახეთის ტურისტულ პოტენციალსა და პერსპექტივებზე ისაუბრა. როგორც ვერა ქობალიამ განაცხადა, კახეთში ტურისტული ინფრასტრუქტურის განვითარება უმნიშვნელოვანესი ამოცანაა და 2012 წელს მუშაობა სწორედ ამ მიმართულებით წარიმართება, მოხდება ტურისტულად მიმზიდველი ადგილების რეაბილიტაცია. ამასთან, მინისტრმა აღნიშნა: "კახეთი საქართველოში ჩამოსულ ტურისტთა შორის პოპულარობით მე-3 ადგილზეა და გვინდა, მათ უფრო მეტი ტურისტული პროდუქტი შევთავაზოთ".
ტურიზმის ეროვნული ადმინისტრაციის ხელმძღვანელის, მაია სიდამონიძის ინფორმაციით, პროექტის ფარგლებში მიმდინარე წელს კახეთში რეგიონის პოპულარიზაციის მიზნით არაერთი ღონისძიება ჩატარდება, შეიქმნება ახალი ტურისტული პროდუქტი.
უკვე შეიქმნა კახეთის ტურისტული ბრენდი, მომზადდა ლოგო, სადაც ძირითადი მიმართულებებია: კულტურული ტურიზმი, სათავგადასავლო ტურიზმი, ღვინის ტურიზმი. ასევე შეიქმნა სლოგანი "Find Your Own Kakheti” ("აღმოაჩინე შენი კახეთი"). ამასთან, შეიქმნა ახალი ვებ-გვერდი, სადაც ნებისმიერ მსურველს ექნება შესაძლებლობა, ამომწურავი ინფორმაცია მიიღოს როგორც ზოგადად რეგიონზე, ასევე გაეცნოს განახლებულ ამბებს მიმდინარე და დაგეგმილი ღონისძიებების შესახებ. შეიქმნა გვერდები ფეისბუქზე: “აღმოაჩინე შენი კახეთი“ და "ტურიზმი თელავში“. ასევე მომზადდა კახეთის ტურისტული გზამკვლევი და ახალი ტურისტული პროდუქტი "ღვინის გზა“.
ამასთან, გამოცხადდა კონკურსი კახეთის რეგიონული განვითარების მენეჯერის თანამდებობაზე. კონკურსში მონაწილეობის მსურველებს დამატებითი ინფორმაციის მიღება შეუძლიათ ტურიზმის ეროვნული ადმინისტრაციის ოფიციალურ ვებ-გვერდზე - www.gnta.ge . განაცხადების მიღების ბოლო ვადაა 10 თებერვალი.


წყარო:http://www.google.com/imgres?hl=en&sa=X&noj=1&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=wYIPjxYRkYhIlM:&imgrefurl=http://iraklikargareteli1.blogspot.com/&docid=xs0DSO4Bx-7taM&imgurl=http://3.bp.blogspot.com/-MQBSJ9OhSdA/TZYqWqIAsNI/AAAAAAAAABg/jbwbzlQ1btY/s1600/tourism.jpg&w=460&h=450&ei=EibPT-DsK4_T4QTFt-3XDA&zoom=1&iact=rc&dur=467&sig=114560603584813840366&page=1&tbnh=142&tbnw=145&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:1,s:0,i:75&tx=68&ty=55&biw=1600&bih=796

ტურიზმის ისტორია

დასვენებისა და გართობის მიზნით გამგზავრება პირველად პოპულარული გახდა ძველ რომაელებს შორის, რომლებიც ძირითადადპირამიდების დასათვალიერებლად მიემგზავრებოდნენ. შემდგომში მოგზაურობის ფორმები და გეოგრაფია ფართოვდება. უფრო მრავალფეროვანი ხდება ამ იოგზაურობის მიზნებიც: სანახაობრივი, სასწავლო, რელიგიური და სხვა. შენდება მოგზაურთა დროებით გასაჩერებელი სახლები, სასტუმროები, ქარვასლები, სტუმრის სახლები, ელიტარული ფენების წარმომადგენელთათვის საზაფხულო აგარაკები, რეზიდენციები.
მოსახლეობის იმ შეძლებული ფენების წარმომადგენლებს, ვინც ცნობისმოყვარეობისათვის მოგზაურობდა უცხო ქვეყნებში, XVII საუკუნის მიწურულიდან ტურისტებს უწოდებდნენ. სამრეწველო რევოლუციის შემდეგ, XVIII-XIX საუკუნებში გამოგონებულ იქნა ორთქლმავალი და მატარებელი, რამაც არსებითი ზეგავლენა იქონია მოგზაურობის გააქტიურებაზე. პოპულარული ხდება მოდების მოყვარულთა გამგზავრება პარიზში, მუსიკის მოყვარულთა - იტალიაში, ხოლო ევროპის სხვადასხვა ქალაქებში სასწავლებლად გამგზავრებამ დიდი ტურის სახელი მიიღო. სწორედ ამ პერიოდში, 1841 წელს ინგლისელმა ყოფილმა სასულიერო პირმა ტომას კუკმა პირველად გაუწია ჯგუფის გამგზავრებას კომერციული მომსახურება. ორგანიზებული ჯგუფური ტური, რომელშიც შედიოდა 20 წუთიანი მგზავრობა რკინიგზით, ჩაის, ფუნთუშების და სასულე ორკესტრის თანხლებით. გზაში ექსკურსიამძღოლის ფუნქცია თავად კუკმავე იკისრა. ამ მოგზაურობაში მონაწილეობა მიიღო 570 ადაიანმა და თითოეულისთვის 1 შილინგად ფასობდა. კუკის ეს ქმედება ემსახურებოდა უფრო სოციალურ მიზნებს, ვიდრე კომერციულს. ის მიისწრაფოდა ამ ქმედებით ეჩვენებინა, რომ შეიძლება თავისუფალი დროის მიზანშეწონილად გამოყენება. მიუხედავად ამისა, ეს ფაქტი ორგანიზებული, კომერციული ტურიზმის პირველ ნაბიჯადაა მიჩნეული. აღსანიშნავია, რომ ბრიტანეთში დღესაც არსებობს ეს ტურისტული ფირმა სახელწოდებით „ტომას კუკ ენდ სან“.
XX საუკუნის დასაწყისში მნიშვნელოვან მოვლენად შეიძლება ჩაითვალოს ავტომობილის გამოგონება, თუმცა პირველ მსოფლიო ომამდე ტურისტთა ძირითადი ნაკადი მაინც სარკინიგზო და სანაოსნო ტრანსპორტით სარგებლობდა. 20-30-იან წლებში ჩნდება ტრანსპორტის კიდევ ერთი ეფექტური საშუალება - თვითმფრინავი, რაც აძლიერებს ტურისტულ აქტივობას.
XX საუკუნის მეორე ნახევრიდან იწყება მასობრივი საერთაშორისო ტურიზმის განვითარების ხანა. 1950 წელს, საერთაშორისო ტურისტთა რაოდენობა 25 მილიონს აღწევს, 1970 წელს - 170 მილიონს, 1990 წელს - 400 მილიონს. ამჟამად თითიქმის ყველა ადამიანი მეტნაკლებად ჩაბმულია ტურისტულ საქმიანობაში. XX საუკუნის ბოლოს მთელ მსოფლიოში 4,5 მილიარდი ტურისტი მოგზაურობდა, მათ შორის 10% საერთაშორისო ტურისტები იყვნენ და ყოველწლიურად ხარჯავდნენ 100-150 მილიარდ აშშ დოლარს.
ტურისტული მოგზაურობის გეოგრაფია გარკვეული თავისებურებებით ხასიათდება. საერთაშორისო ტურისტების 2/3 ევროპისქვეყნებში მოგზაურობს. შემდეგ ყველაზე პოპულარული რეგიონია ამერიკა, რომლის წილად მოდის ტურისტების 20%,აღმოსავლეთ აზიასა და წყნარი ოკეანის ქვეყნებზე მოდის 10%, აფრიკაზე 3%.



წყარო:http://iraklikargareteli1.blogspot.com/p/blog-page.html

ტურიზმი

ტურისტული მოგზაურობის გეოგრაფია გარკვეული თავისებურებებით ხასიათდება. საერთაშორისო ტურისტების 2/3 ევროპისქვეყნებში მოგზაურობს. შემდეგ ყველაზე პოპულარული რეგიონია ამერიკა, რომლის წილად მოდის ტურისტების 20%,აღმოსავლეთ აზიასა და წყნარი ოკეანის ქვეყნებზე მოდის 10%, აფრიკაზე 3%.

2010 წელს, მსოფლიო მასშტაბით 940 მილიონი საერთაშორისო ტურისტული ჩასვლა განხორციელდა, რაც წინა წელთან შედარებით 6.6%-ით მეტი იყო.2010 წელს, საერთაშორისო ტურიზმიდან მიღებულმა შემოსავლებმა $919 მლრდ აშშ დოლარი შეადგინა (693 მლრდ ევრო),რაც 2009 წელთან შედარებით 4.7%-იანი ზრდა იყო.
  *** საქართველოს სტატისტიკის დეპარტამენტის მონაცემებით, 2005 წლის პირველ კვარტალში საქართველოს 71,6 ათასი ტურისტი ესტუმრა. ჩამოსულთა შორის 38.2 ათასი დსთ-ს მოქალაქე იყო, დანარჩენი 33.4 ათასი ტურისტი კი საზღვარგარეთის სხვა ქვეყნებიდან ჩამოვიდა.
2005 წლის აღნიშნულ პერიოდში 2004 წლის შესაბამის პერიოდთან შედარებით ქვეყანაში შემოსულ ტურისტთა რაოდენობა 18.2 პროცენტით გაიზარდა.
სსდ-ის მონაცემებით 2005 წლის პირველ კვარტალში საქართველოში შემოსული ტურისტები ვიზიტის მიზნიდან გამომდინარე შემდეგნაირად განაწილდნენ: მოგზაურობა და დასვენება – 28.1 პროცენტი, მეგობრებისა და ნათესავთა მონახულება – 31.7 პროცენტი, საქმიანი და პროფესიული მიზნები – 37.6 პროცენტი, სხვა მიზნები – 2.6 პროცენტი.
*** 2011 წლის პირველ კვარტალში საქართველოში 486,506 უცხოელი ვიზიტორი ჩამოვიდა 2011 წლის პირველ კვარტალში საქართველოში 486,506 უცხოელი ვიზიტორი ჩამოვიდა. როგორც "პირWელს" საქართველოს ტურიზმის ეროვნული სააგენტოდან აცნობეს, აღნიშნული მაჩვენებელი წინა წლის ანალოგიურ მონაცემს 41%-ით აღემატება. მისივე ინფორმაციით, საანგარიშო პერიოდში ევროპის რეგიონიდან 468,962 უცხოელი შემოვიდა. "ზამთრის სეზონზე საქართველოს სამთო-სათხილამურო კურორტებზე ჩასული უცხოელი ტურისტების პარალელურად, თბილისსა და ბათუმში ბიზნეს-ვიზიტორების რაოდენობა საგრძნობლად გაიზარდა. ეს ტენდენცია იმაზე მეტყველებს, რომ ბათუმს არასეზონის შემთხვევაში ისეთი მნიშვნელოვანი ნიშა უკავია, როგორიცაა საქმიანი შეხვედრები, კონფერენციები და სხვა. აღსანიშნავია, რომ აჭარის რეგიონში და კერძოდ ბათუმში ზამთრის სეზონზე უცხოელი ტურისტების რაოდენობის ზრდა ნაწილობრივ ბათუმში ჩატარებული სხვადასხვა კულტურული ღონისძიებითაა გამოწვეული", - განმარტავენ ტურიზმის სააგენტოში.
წყარო:http://www.google.com/imgres?hl=en&sa=X&noj=1&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=jXxzJ3oHK5iuxM:&imgrefurl=http://www.ruraltourism.ge/%3Faction%3Dpublications%26lang%3Dgeo&docid=9NtRqriua1B3jM&imgurl=http://www.ruraltourism.ge/cms/site_images/2%252520Dec%2525202008%252520-%252520Turizmi%252520soplad.jpg&w=500&h=500&ei=EibPT-DsK4_T4QTFt-3XDA&zoom=1&iact=rc&dur=822&sig=114560603584813840366&page=1&tbnh=142&tbnw=163&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:22,s:0,i:120&tx=60&ty=48&biw=1600&bih=796
http://www.google.com/imgres?hl=en&sa=X&noj=1&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=wYIPjxYRkYhIlM:&imgrefurl=http://iraklikargareteli1.blogspot.com/&docid=xs0DSO4Bx-7taM&imgurl=http://3.bp.blogspot.com/-MQBSJ9OhSdA/TZYqWqIAsNI/AAAAAAAAABg/jbwbzlQ1btY/s1600/tourism.jpg&w=460&h=450&ei=EibPT-DsK4_T4QTFt-3XDA&zoom=1&iact=rc&dur=467&sig=114560603584813840366&page=1&tbnh=142&tbnw=145&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:1,s:0,i:75&tx=68&ty=55&biw=1600&bih=796

საწყისი გვერდი

ტურიზმი — მოგზაურობა დასვენების, თავისუფალი დროის ხარჯვის ან ბიზნეს მიზნებით.მსოფლიო ტურიზმის ორგანიზაცია ტურისტებს შემდეგნაირად განმარტავს: „ხალხი, რომელიც ტოვებს თავის ჩვეულ გარემოს და მიემგზავრება სხვა ადგილას ერთ თანამიმდევრულ წელზე ნაკლები ხნით, დასვენების, თავისუფალი დროის ხარჯვის ან სხვა მიზნებით.“[1]
ტურიზმი პოპულარული, გლობალური საქმიანობა გახდა. 2010 წელს, მსოფლიო მასშტაბით 940 მილიონი საერთაშორისო ტურისტული ჩასვლა განხორციელდა, რაც 6.6%-იანი ზრდა იყო 2009წელთან შედარებით. 2010 წელს, საერთაშორისო ტურიზმიდან მიღებულმა შემოსავლებმა $919 მლრდ აშშ დოლარი შეადგინა (693 მლრდ ევრო), რაც წინა წელთან შედარებით 4.7%-იანი ზრდა იყო.[2] 2000-იანი წლების ბოლოს დატრიალებულმა მსოფლიო ფინანსურმა კრიზისმატურიზმზე საგრძნობლად უარყოფითად იმოქმედა, დაღმასვლა დაიწყო 2008 წლის ივნისში და ამავე წელს საერთაშორისო ტურისტული ჩასვლების რიცხვმა 2&-ით იკლო.[3] ეს ნეგატიური ტენდენცია კიდევ უფრო ინტენსიური გახდა 2009 წელს, რადგან ბევრ ქვეყანაში იფეთქა H1N1 ვირუსმა, რასაც საერთაშორისო ტურისტული ჩასვლების 4%-იანი კლება მოჰყვა და მან 880 მილიონი შეადგინა, მიღბული შემოსავლები კი 6%-ით შემცირდა.ტურიზმი სასიცოცხლო მნიშვნელობისაა მრავალი ქვეყნისთვის, მაგალითად ისეთებისთვის, როგორებიცაა საფრანგეთი, ეგვიპტე, საბერძნეთი, ლიბანი, ისრაელი, გაერთიანებული სამეფო,აშშ, ესპანეთი, იტალია, ტაილანდი და მრავალი კუნძულოვანი ერი, ისეთები, როგორებიცააბაჰამები, ფიჯი, მალდივები, ფილიპინები, სეიშელის კუნძულები. ეს უპირველესად განპირობებულია ფართო ინვესტიციებით სხვადასხვა საქმიანობაში, განსაკუთრებით მომსახურების დფეროში, რის შედეგადაც, მომსახურების ინდუსტრიაში დასაქმების შესაძლებლობა დიდწილად კავშირშია ტურიზმთან. სერვისის ეს ინდუსტრია მოიცავს სატრანსპორტო გადაზიდვების სერვისს, მაგალითად ავიაციას, საკრუიზო გემებს, ტაქსებს, გამასპინძლების სერვისს, როგორიცაა საცხოვრებელში დაბინავება (სასტუმრო და სხვადასხვა თავშესაფარი). ასევე ამ ინდუსტრიას მიეკუთვნება გასართობი ადგილები, ისეთები როგორებიცაა გასართობი პარკები, კაზინოები, სავაჭრო ცენტრები, მუსიკალური დაწესებულებები და თეატრები.